Als je een oldtimerliefhebber vraagt wat hem het meeste zorgen baart, is vooral of hij in de
toekomst nog wel kan blijven rijden in zijn mooie klassieker. Milieuzones komen er in de verre toekomst
steeds meer steden, de elektrische auto wint terrein en ons wordt in de verre toekomst het beeld
voorgehouden dat de autosnelwegen alleen nog maar bestemd zijn voor elektrische auto’s die zelfrijdend in een ‘treintje’ naar hun bestemming rijden. Het bezit en gebruik van mobiel erfgoed wordt steeds meer een plattelandshobby. Oldtimers worden neergezet als ouderwetse voertuigen die niet thuishoren in het verkeer van de toekomst en de steden gaan voor ze op slot vanwege de schone lucht. Al valt aan die lucht al wel wat te doen.
Premium benzine is al een goed alternatief.
Op het brandstoffront zijn nieuwe ontwikkelingen, waar we de komende tijd veel over zullen gaan horen. Moderne benzine krijgt steeds meer ethanol bijgemengd (nu 5% straks 10%) wat de meeste motoren in oldtimers slecht verdragen. Om het nadeel van de ethanol te omzeilen is een premium benzine als V-power van Shell, BP Ultimate of Competition 102 nu al een heel goed alternatief. In deze benzines zit geen ethanol en ze hebben ook een hoger octaangetal dan de gebruikelijke Euro 95.
Aan uitstoot valt wat te doen met nieuwe brandstof.
Zowel voor diesel als voor benzine is er een alternatief voor de huidige brandstof. Voor diesel bestaat er al GTL (Gas to Liquid) van Shell dat zonder probleem verstookt kan worden in een oude dieselmotor. Het is een synthetisch product uit aardgas en veel schoner dan de gebruikelijke diesel. Voor benzine komt er dit najaar een speciale oldtimerbenzine op de markt, waarvan de leverancier Ecomaxx Fuels aangeeft dat die aanzienlijk minder uitstoot van schadelijke stoffen geeft dan de traditionele benzine. Het bevat geen ethanol en is ideaal om in de interstop zonder schade aan de motor te overleven. Ecomaxx is businesspartner van de FEHAC geworden en zo haalt de FEHAC als belangenbehartiger van alle oldtimer-eigenaren de kennis in huis over de brandstoffen van de toekomst, die in oldtimers kunnen worden toegepast. Veel beleidmakers die over de milieuzones gaan , weten helemaal niet dat deze alternatieve brandstoffen al bestaan. Oldtimerliefhebbers zijn zelf in staat om al veel te doen om de uitstoot van hun voertuigen te verminderen. Behalve een goede afstelling van de motor op die nieuwe brandstof helpt natuurlijk ook dat oldtimers maar weinig kilometers maken.
Het CBS heeft aangetoond dat een 40+ oldtimer maar 1.700 km per jaar rijdt. En dat bij voorkeur op een rit
bij een evenement en niet in de stad.
Is die nieuwe brandstof duurder? Ja nu nog wel. Maar dat is ook weer te overzien. Bij een jaarkilometrage van 2.000 km en een verbruik van 1 liter op 10 kilometer betekent 10 cent de liter duurder jaarlijks € 20 extra. Als daarmee de motor heel blijft en de uitstoot aanzienlijk vermindert, is dat goed te doen. Nu is er nog geen pomp voor oldtimerbenzine. Maar als het goed gaat lopen, komen er ook pompen. Wie al eens wil kijken hoe dat eruit ziet: ga eens naar het Shell station Pesse (onderaan de afslag A28 Pesse, even ten noorden van Hoogeveen).
Daar zijn al veel alternatieve brandstoffen aan de pomp verkrijgbaar, ook GTL.
Herman Steendam
Reacties: redacie@fehac.nl